14.3.12

Cum sa invatam sa fotografiem?

Cum sa invatam sa fotografiem?

Reteta: 

www.pintograf.com
-ai nevoie de o mare pasiune
-respect fata de arta si meserie
-multa practica
-un aparat foto (orice marca, orice model!)

In acest articol o sa va impartasesc tot ce stiu eu despre modurile de invatare in acest domeniu foarte popular astayi! O sa  dezvalui si cel mai mare secret care te ajuta sa evoluezi in fotografie!!!

Dar sa incepem de la inceputuri... va scriu povestea mea...
Cand am primit primul aparat foto, Smena 8M, de la parintii mei, acest hobby apartinea unui segment destul de privilagiat. Daca vroiai sa faci fotografii, erai nevoit sa cunosti setarile tehnice de baza ale aparatului, ca sa ai un rezultat cat de cat bun. In afara de asta, trebuia sa te pricepi si la developare, marire etc.. deci nu era accesibil pt toata lumea. Pe vremea aceea, trebuia sa-ti doresti foarte tare, sa fii "obsedat", sa fii maniac etc... si sa depui mult efort ca sa stapanesti aparatul foto. Din cauza asta foarte putine persoane si-au batut capul cu fotografia. 
In anii 80, aproape in fiecare scoala exista un cerc foto si din aceasta cauza existau si laboratoare foto in scoli.
Suna bine? :-) Da, suna foarte bine, dar cu toate acestea, din pacate, in cele mai multe scoli, laboratoarele si cercurile foto nu functionau...
Asta era norocul meu!!! :-)
In scoala generala, in clasa a V-a eram fericitul proprietarul  al aparatului Smena si eram foarte entuziasmat sa invat, insa, cand am intrebat pe profesorul care era responsabil pt cercul de foto, a ridicat din umeri si se vedea ca nu se ocupa cu nimic... dupa a treia oara cand l-am cautat, cu aceeasi problema, mi-a oferit cheia laboratorului sa fac ce vreau...
alegerea perspectivei bune...

VAUUUUUUU ...... 
era plin cu hartie foto de toate dimensiunile... revelatoare, aparate de marit, tot ce imi doream... si singura cheie era la mine!!!!!  Yessssss    :-)))))))))

Asa am inceput sa experimentez de unul singur si sa cer sfaturi de la"batrani". Cu cativa ani mai tarziu, ne-am mutat in Ungaria unde, la liceu, istoria s-a repetat :-) Am vazut in  cladire o usa pe care scria: "laborator foto" se vedea ca nu prea il foloseste nimeni... m-am dus la director... el m-a trimis la "profesorul responsabil" de laborator. Cand am intrebat de cercul foto, fata i s-a distorsionat si era foarte speriat ca oioi acuma va fi nevoit sa faca un cerc :-) l-am intrebat de cheie :-))))) si de data asta eu i-am cerut sa-mi dea cheia si, in schimb, eu sa fac curat si sa il folosesc ... s-a bucurat mult ca nu-l bat la cap. Asa am ajuns ca si in liceu sa am cabinetul meu "privat"in scoala :-) Iar a urmat o serie de experimente...

Dupa ce am terminat liceul, m-am dus la scoala postliceala de fotografi din Budapesta. 
Eram foarte mandru... hobbyul meu devine meserie!!! o sa invat foarte multe si o sa devin "profesionist", "expert" sau cum doriti. Dar nu asa s-a intamplat :-( Profesorii erau niste batranei care niciodata nu au fotografiat ci numai au predat... experienta practica nu prea aveau :-( ... fata de unii eu stiam deja mai mult... La examen am picat din cauza unui prof care era inspector la examen, fiindca "ne-am certat" , adica nu am fost de acord cu un termen, o definitie. Pana la urma am trecut la restante. Dupa 8 ani m-am intalnit cu inspectorul respectiv si a recunoscut ca la examen aveam dreptate, apoi m-a rugat ca sa-l invat niste setari de iluminare in noul lui studio ca nu se descurca... no comment.

Dezamagirea totusi a trecut si, mai tarziu, mi-am propus sa ma duc la facultate! 
Fiindca sunt un om foarte practic, vroiam sa stiu de la cine am sa invat si ce. Am vorbit cu multi, am fost in vizita la ore... si asa am decis ca nu mai vreau sa ma duc la facultate :-( ...
Mai tarziu iar m-a apucat un val sa ma duc la admitere, dar atunci deja am avut studioul meu in centrul Budapestei si, intr-o zi, cineva din anul V la facultate, la sectiunea de foto, a inchiriat studioul si dupa doua zile m-a contactat ca vrea sa fe ucenicul meu si sa-l invat tehnica de iluminare si multe altele ca a vazut pozele mele... bla bla bla... Na, atunci iar mi s-a dus cheful de facultate, lasand loc iarasi, dezamagirii fata de calitatea cursurilor scolare. 

Sa ne intoarcem la "cum sa invatam sa fotografiem?"

In primul rand, trebuie sa vrei!!! 
foto: Pinto Horse
Ce este cel mai important: sa stii ce vrei! vrei sa fi un fotograf amator bun? un profesionist??? sau nu te pricepi la altceva si ai vazut la televizor ca trebuie "numai" sa apesi pe buton - na, in acest caz, nu citi mai departe fiindca tu stii totul! :-) Pentru restul -  trebuie sa te hotarasti si, ca la orice alta meserie sau hobby, tebuie sa investesti foarte mult timp, energie si in ultimul rand bani. 
De exemplu, daca ai 5000 de euro, ce ai face cu ei? Iti spun ce ar face majoritatea oamenilor (din ce vad in jurul meu!) ar fugi sa-si cumpere un aparat "profi" si dupa jumatae de an sau nici atata, facand o comparatie cu lucrarile lui mai vechi, singura diferenta e ca pozele au o rezolutie mai mare :-( Sfatul meu este, daca chiar vrei sa inveti, atunci, din 5000 de euro, cheltuieste 1000 pe un aparat si restul pe diferite cursuri, workshopuri, carti, bilete de avion, cazare. De ce? Fiindca aparatul oricand il poti pierde, sau poate fi furat, stricat...si ramai fara nimic... dar daca investesti in informatie, aceasta iti va ramane si oricand, cu orice aparat, (imprumutat de ex.) vei putea face fotografii si nu poze... cu asta castigand fani, clienti si bani, cu care, oricand poti recupera aparatul foto!

De unde si de la cine merita sa inveti?

Cand am inceput eu, am avut o experienta proasta. Cei care au avut cunostinte in domeniu, nu vroiau sa imparta cu nimeni, ca sa nu-si creeze concurenta! Eu atunci am decis ca daca, vreodata, va veni cineva la mine cu dorinta de a invata, niciodata nu o sa tin secret nici stilul meu de lucru, nici trucurile aplicate de mine!

Exista o reteta foarte simpla! Uita-te la fotografiile profesorului/trainerului si, daca crezi ca ai de invatat de la el, atunci nu te  gandi prea mult, investeste pt un curs tinut de el!


Problema profesorilor, in general, este ca "cine stie, face, cine nu, preda!" - singura exceptie este cand profesorul/trainerul este un fotograf activ si chiar zilnic poti sa ii urmaresti noile lucrari. 

Cursurile foto, din pacate, sunt axate pe bussines si mai rar ofera si calitate cu un trainer/profesor bine calificat.

Cea mai buna solutie este sa gasesti un mentor care sa te ia langa el la sedinte foto si poti sa "furi" meseria de la el...

Croatia 2011
Secretul despre care am vorbit la inceput este sa pui la o parte DSLR-ul, sa-ti achizitionezi un parat pe film si, timp de cateva luni, invata tehnica analoga, apoi poti sa treci la DSLR. si sa nu treaca nici o zi fara sa faci fotografii!!!

Doar atat ar fi??? DA.

Fotografia este un "sport" tehnic, care poate fi invatat 90%! Poti sa devii un fotograf bun 90%!!! 
www.photosetup.ro
Restul de10% este talentul, instinctul pe care fie le ai, fie nu :-) si partea asta se poate exersa... asa poti sa devii un fotograf bun 95%!!!  

Eu, dupa 26 de ani de fotografie, in fiecare zi sunt deschis sa invat, stiu foarte bine ca am foarte mult de invatat. 

"Cu cat stii mai mult afli ca nu stii nimic" -  daca tii cont de acest citat atunci esti deschis sa evoluezi!

Am participat la multe workshop-uri in Ungaria si cand am fost in New York,  am incercat, in mai multe studiouri, doar sa fiu prezent, sa vad si sa "fur"

Motivul meu personal pentru care am inceput sa tin workshopuri este urmatorul. Si in ziua de azi sunt multi care doresc sa vina la o sedinta, sau sa invete de la mine. Fiindca imi este greu sa refuz pe oricine dar totodata mi-ar lua foarte mult timp sa ma ocup de fiecare, asa am propus ca, doar in grupuri mici, de  max 10 participanti, in timpul meu liber, sa impart cunostintele mele acumlate. Asa am ajuns si la taberele foto organizate cu ErKE si Photosetup

www.erke.ro
De data asta va fi ceva inedit... mie personal nu mi-a placut la scoala sa stau in banca ore intregi si sa ascult profesorii... asa am conceput programul taberei ca am amestecat urmatoarele ingrediente:   9 zile vacanta, un pumn de hobby, o lingurita de meserie, un sac mare de distractie  si nu am uitat nici de condimente si a iesit un "workshop" intr-o forma de o tabara in Croatia, in locatia Tribunj. 
Stiti ingredientele dar oare care sunt condimentele??? Condimentele dau gustul mancarii...
Condimentele le primim de la Photosetup in forma de echipamente foto! :-)

Deci, "ingredientele"unui workshop bun sunt pregatite, am pus mancarea la fiert, asa ca va invitam la o cina inedita!!! in sens propriu dar si figurat :-)))) Sper sa va placa femeile frumoase si pestele! :-)))))


Filmuletul de la anul trecut:


The participants: Alex, Alexandra, Laca, Bianca, Carmen, Daniela, Fully, HoZo, Istvan, Levi, Matthew, Misi, MZ, Orsi, Sooska, Tamas, Zsuzsa






No comments: